Onsdagscafé på Arkivcentrum Syd

Fotografi från Föreningen för Södra Sveriges Sjuksköterskehem.

Hösten 2022 är våra onsdagscaféer tillbaka, där vi bjuder på kaffe med dopp (från kl. 14.30)

Onsdagen den 7 september kl. 15
Rösträtt för kvinnor i Sverige
För drygt 100 år sedan fick kvinnor rösta i ett riksdagsval för första gången. Hur gick det till när kvinnorna vann rösträtten? Föreläsningen lyfter fram några av de kvinnor som tog kampen för rösträtten och hur de organiserade sig. Med Marika Eriksson som sedan 2016 driver kontona @kvinnohistoria på Instagram och Twitter med över 130 000 följare som tar del av hennes dagliga uppdateringar om historiska kvinnor

Onsdagen den 5 oktober kl. 15
Om Lincolnvisans upphovsman
Visan som handlar om mordet på president Lincoln skrevs av Hans Henric Hallbäck till Lundakarnevalen 1865, bara några veckor efter att mordet ägt rum. Föredraget är ett samarbete mellan Universitetsarkivets Fredrik Tersmeden och Skånes musiksamlingars Patrik Sandgren.

Onsdagen den 19 oktober kl. 15
Från Risken finns till Bob Dylan
Musikern och radioproducenten Lars ”Ferne” Fernebring berättar om det han varit med om – händelser kopplat till material som nu bevaras i Folklivsarkivets musiksamlingar på Arkivcentrum Syd. Från proggtidens 1970-tal med legendariska och ökända satirduon ”Risken Finns” till de prisade översättningarna av Bob Dylan till svenska. Dessutom berättar han om sitt ”Snapphaneprojekt” som resulterade i en LP-skiva, turné med Rikskonserter, TV-program och flera tidningsartiklar.

Onsdagen den 2 november kl. 15
Karla – en kvinna av tusen kvinnor
Museichef Barbro Franckie från Statarmuseet dramatiserar, berättar och samtalar med utgångspunkt i boken med samma namn. Karla är en fiktiv statarkvinna som levde mellan 1904 och 2000.

Onsdagen den 16 november kl. 15
Södra Sveriges sjuksköterskehem
Kerstin Ahldin och Sue Harden från Föreningen Södra Sveriges Sjuksköterskehem berättar om föreningens och utbildningens långa och intressanta historia. Arkivet förvaras av Regionarkivet i Skåne.

Onsdagen den 30 november kl. 15
Olivia Sandberg – barnamörderska
20-åriga Olivia Sandberg dömdes 1860 till sju års straffarbete för barnamord. Hon hade tagit livet av sin nyfödda dotter. I föredraget får vi veta mer om Olivias liv. Vad hände när hon kom ut från fängelset?
Föredrag av arkivarie Petra Nyberg från Landsarkivet.