Länkar

Här följer en del länkar till andra hemsidor och redskap som du kan ha nytta av i din forskning. Hör gärna av dig om du har fler tips som du vill dela med andra, eller om någon länk blivit inaktuell och inte fungerar.

1. Länkar till andra föreningar

Skånes Genealogiska Förbund: (Paraplyorganisation för skånska släktforskarföreningar) har även en sida med länkar till andra släktforskarföreningar i Skåne
Sveriges Släktforskarförbund (Nationell paraplyorganisation för släktforskarföreningar)
Genealogiska föreningen

Föreningen Gamla Lund
Föreningen för Datorhjälp i släktforskningen

Sydsvenska Medicinhistoriska Sällskapet

2. Institutioner relevanta för släktforskning i Lund

Landsarkivet i Lund
Riksarkivet

Lundasamlingen, Lunds Stadsbibliotek
Lunds Stadsbibliotek
Folklivsarkivet
Etnologiska Institutionen, Lunds Universitet
Uppåkrautgrävningen

3. Hitta information på internet

Kyrkböckerna digitalt
Det finns flera onlinetjänster som erbjuder scannade kyrkböcker och annat material, oftast mot en avgift eller genom abonnemang. Tjänsterna finns tillgängliga gratis på datorer på Arkivcentrum Syd och Stadsbiblioteket. Notera att alla tjänsterna ännu inte innehåller alla böcker, så försäkra dig om att just de kyrkböcker du är ute efter finns tjänsten innan du eventuellt betalar något till din hemdator. De är dessutom lite olika till sin utformning (hur man söker, bläddrar, zoomar och såvidare).

Arkiv Digital
Svensk Arkivinformation SVAR
Genline

Man kan ha abonnemang som ger tillgång till alla kyrkböckerna, men även även köpa CD-skivor eller enstaka sidor.

Annan information på nätet:
Svensk Arkivinformation SVAR - tillhandahåller förutom kyrkoböckerna en stor mängd andra scannade dokument, domstolsarkiv, militaria, lagfartsböcker osv.
Demografiska databasen för södra Sverige (DDSS)
DDSS har som långsiktigt mål att alla kyrkböcker över födda, vigda och döda för Skåne, Blekinge och Halland ska registreras för perioden 1650-1900 och vara fritt sökbara på Internet.
Dialekt och Ortsnamnsarkivet
i Lund, med länk till Språk och Folkminnes Institutet (SOFI)
Skånes kyrkor och kyrkoruiner förteckning och bilder.
Lantmäteriet
- historiska kartor
Vallonättlingar

4. Datorprogram för släktforskning

Det finns ett stort antal program som du kan använda för systematisering av släktforskningsdata på din dator. Vi har samlat några här för att illustrera mångfalden, men notera att detta inte är någon uttömmande lista eller att listan betrakta som vår rekommendation. Ett googlesök på “släktforskarprogram” eller på engelska “genealogy software” hjälper dig att hitta fler program. Undersök noga vilket som passar dig bäst innan du eventuellt köper något. Notera systemkraven.

Gratistjänster:
Family tree builder (finns för både PC och Mac)

För PC:
Disgen