Länkar

Här följer en del länkar till andra hemsidor och redskap som du kan ha nytta av i din forskning. Hör gärna av dig om du har fler tips som du vill dela med andra, eller om någon länk blivit inaktuell och inte fungerar.
Alla länkar skall öppnas i nytt fönster.

1. Länkar till andra föreningar

Skånes Släktforskarförbund: (Paraplyorganisation för skånska släktforskarföreningar) har även en sida med länkar till andra släktforskarföreningar i Skåne
Sveriges Släktforskarförbund (Nationell paraplyorganisation för släktforskarföreningar)
Genealogiska föreningen

Föreningen Gamla Lund
Föreningen för Datorhjälp i släktforskningen (DIS)

Sydsvenska Medicinhistoriska Sällskapet

2. Institutioner relevanta för släktforskning i Lund
Riksarkivet
Lundasamlingen, Lunds Stadsbibliotek
Lunds Stadsbibliotek
Folklivsarkivet
Uppåkrautgrävningen

3. Hitta information på internet

Kyrkböckerna digitalt
Det finns flera onlinetjänster som erbjuder scannade kyrkböcker och annat material, oftast genom abonnemang, eller som engångsavgifter. Tjänsterna finns tillgängliga gratis på datorer på Arkivcentrum Syd och Stadsbiblioteket. Notera innehållet varierar mellan de olika tjänsterna, så försäkra dig om att just de kyrkböcker, eller annat du är ute efter, finns i tjänsten innan du eventuellt köper ett abonnemang till din hemdator. Tjänsterna är dessutom lite olika till sin utformning (hur man söker, bläddrar, zoomar och så vidare).
Svenska Arkiv
Arkiv Digital
Riksarkivet Digitala forskarsalen
Ancestry
Man kan ha abonnemang som ger tillgång till alla kyrkböckerna, men även köpa CD-skivor eller enstaka sidor.

Danska Arkiv
Rigsarkivet
Danske Slægtsforskare
Dödsregister – Danske Slægtsforskare

Annan information på nätet:

Riksarkivet Digitala forskarsalen – tillhandahåller förutom kyrkoböckerna en stor mängd andra scannade dokument, domstolsarkiv, militaria, lagfartsböcker osv.
Demografiska databasen för södra Sverige (DDSS)
  har som långsiktigt mål att alla kyrkböcker över födda, vigda och döda för Skåne, Blekinge och Halland ska registreras för perioden 1650-1900 och vara fritt sökbara på Internet.
Dialekt och Ortsnamnsarkivet
i Lund, med länk till Språk och Folkminnes Institutet (SOFI)
Skånes kyrkor och kyrkoruiner förteckning och bilder.
Lantmäteriet
– historiska kartor
Vallonättlingar

Fastigheter och fastighetsägare i Lund 1885

4. Datorprogram för släktforskning

Det finns ett stort antal program som du kan använda för systematisering av släktforskningsdata på din dator. Vi har samlat några här för att illustrera mångfalden, men notera att detta inte är någon uttömmande lista eller att listan är att betrakta som vår rekommendation. Ett googlesök på ”släktforskarprogram” eller på engelska ”genealogy software” hjälper dig att hitta fler program. Undersök noga vilket som passar dig bäst innan du eventuellt köper något. Notera systemkraven.

För PC:

Disgen
Min släkt
Holger
Genney

För Mac:
Reunion

Genney

Gratistjänster:
FamilySearch (finns för både PC och Mac)
Gramps (finns för Linux, PC och Mac)