Program våren 2018

Lördagen 20 januari 2018 kl. 10.00 – 14.00. Släktforskningens dag. Tema: Ge namnen liv- att släktforska i universitetetsbibliotekets arkiv.

Vår förening arrangerar denna dag tillsammans med Stadsbiblioteket i Lund.

• Information och rådgivning om släktforskning.
  • Föredrag kl. 11.00: Tobias Idberg, arkivarie och verksamhetsansvarig vid Lunds universitetsbiblioteks handskriftsavdelning, berättar vad som gömmer isig för släktforskaren i universitetsbibliotekets arkiv och specialsamlingar. Arkiven innehåller bland annat brev, dagböcker och manuskript men här finns även bildsamlingar såsom Per Bagges och Firma Hagbloms fotosamlingar.
  • Därefter visning av Lundasamlingen av Bibliotekarie Pia Svensson Bengtsson

Måndagen 12 februari 2018 kl. 19.00. Årsmöte. Efter årsmötet berättar Guno Haskå om”Gästgiverier och skjutshåll”

Lokal: Träffpunkt Laurentiigatan 18 (till vänster in på gården).

Måndag 12 mars 2018 kl. 19.00: Niclas Hertzmann berättar om ”Nytt i Arkiv digital”

Lokal: Träffpunkt Laurentiigatan 18 (till vänster in på gården).

Tisdagen 22 maj 2018 kl. 16.00 (OBS! veckodag och tid) Anita Larsson berättar om ”Konst och arkitektur i Domkyrkan” .

Vi träffas utanför Domkyrkan 15.45

Eftersom platserna är begränsade så anmäl er till Per-Arne Nilsson e-mail perarne.ni@telia.com eller telefon 070-5537288.

Jourhavande släktforskare på arkivcentrum Syd:

Arkivcentrum Syd, Porfyrvägen 20, Lund, håller vår expedition, tillsammans med SkSF, öppet torsdagar mellan kl. 09.00 – 12.00. Här kan du besöka SkSF:s referensbibliotek, köpa böcker och CD-skivor. Hjälp i din släktforskning kan du få av våra medlemmar, som tjänstgör som jourhavande släktforskare, helgfria måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar mellan kl. 09.00 – 12.00.

Välkomna till vårens aktiviteter!